"Let's talk about s..toys today, shall we?"
Inainte de a trece in revista un anume brand de jucarii voi acoperi doua trei curiozitati vis-a-vis de istoria jucariilor in general, istorie metamorfozata intre timp in industrie.
Babilonienii sunt cei care au asamblat primele idei de "joaca" acum 6 milenii pentru a omori plictisul si varia metodele de distractie urmand ca sumerienii sa inventeze stramosul tablelor cu un mileniu mai tarziu. In acelasi ton egiptenii nu rateaza ocazia de a inventa jocurile cu bile de piatra[acum 4000ani], de aceasta data un joc mai popular printre copii decat printre adulti. Primele zmeie au aparut in China acum 3000 de ani simultan cu primele versiuni de Yo-Yo[din piatra] din Grecia antica. Ceva mai aproape de punctul 0 si numaratoarea inversa se afla sahul sau mai bine zis stramosul sau aparut in India.
In general jucariile mesterite isi gaseau stapani in randul celor bogati lasandu-le celorlalti loc sa-si manifeste inventivitatea si singuri.
De la moft la industrie a fost un drum lung, jucariile luand amploare pe o piata destinata consumului larg abia intre secolele XVIII - XIX.
Pe scurt: In 1759-patinele cu rotile[Joseph Merlin]/ in 1914-primul trenulet vs 1925-primul trenulet electric[de acelasi inventator, Frank Hornby]/1930-papusi, figurine[Walt Disney, respectiv Mickey Mouse prim personaj hit]/1931-Scrabble/1936-Monopoly/1949-LEGO[Ole Christiansen]/1952-prima masinuta Matchbox/1959-Barbie[pt fete] si 1966-Action Jackson["action" figures pt. baieti]/ 1974 in Japonia-tablitele pt desen/ In 1977, o lume intreaga devenea cucerita de o noua pasiune: skateboardingul, pentru ca un an mai tarziu sa fie lansate jucarii inspirate din universul Star Wars ca urmare a popularitatii filmului, poate si cea mai longeviva serie de jucarii din toate timpurile.
Nu mai putin celebrul Cub Rubik a aparut in 1980, fiind creatia designerului maghiar Erno Rubik.
Dupa 1982 si aparitia lui ZX Spectrum s-a dat startul unei noi ere in dimensiunea jocurilor.
Computerul relationat cu aparitia ulterioara a programelor de graphic design a facut posibila dezvoltarea rapida a unei piete care sa poarte universul jucariilor pe culmile inimaginabile ale intersectiei dintre design ingenios si materiale, ambele acumulate intr-o formula mult apreciata a calitatii.
Vorbim aici de aparitia unor branduri de jucarii aflate la bariera dintre industrie si arta sprijinind colaborarile dintre artisti, promovand selectivitatea si ideea de colectie.
Pentru a va face o idee de cum suna un leading brand, "Kidrobot is planet Earth's premier creator & retailer of limited edition toys, clothing, artwork & books". Practic ce se intampla inainte de 1980 era nimic mai mult decat o epoca de piatra in prelungiri.
Sa trecem la Coarsetoys
Am alunecat pe taramurile Coarse odata cu stirea aparitiei noii jucarii, "Jaws", lansata in doua versiuni limitate la 100 de bucati doar.
Va dati seama ca astfel de jucarii sunt cumparate in avans incat nu-mi ramane decat sa ne urez succes cu eBayul si cam atat.
Trecand mai departe in aditia celor incepute mai sus, Jaws nu e singura jucarie a celor trei artisti care insufla forma peste Coarse.
Pentru a va ajuta sa va destindeti perceptia si imbunatati conostintele la capitolul "Cum a inceput?", "De unde inspiratia?", "Ce faceai inainte de asta?", informatorul zilnic asupra scenei alias Vinylpulse.com ne-a facut bucuria de a ne prezenta un interviu cu detinatorul labelului Coarsetoys, Mark Landwehr. Asa am aflat ca Mark e un tip caruia ii place sa traiasca; mai exact din graphic design, iar ca orice artist adevarat, pe ce pune mana se transforma in aur oarecum intr-o chestiune relativa de timp.
"Sa fac design pentru bani nu m-a fericit" - spune artistul cu un aer desprins parca de pe culmile unui peisaj dezolant. O vorba pe care o sa o auziti si voi de la artistii din graphic design daca stati cu ei la taclale, inca din primele clipe.
Tot asa cum veti afla si ce ii inspira cel mai mult.
Mark ne vorbeste mai intai despre sculptura si forma..handkraft, adica munca.
Practic inspiratia isi desfasoara bolta de idei peste un frumos tablou polivalent in care talentele aceluiasi om se contopesc in pasiune, dedicatie si ucenicie in primul rand. Avem in fata acelasi om care s-a lasat de skateboarding in favoarea zapezii de teama sa nu-si raneasca mainile cu care face design sa-si asigure traiul, maini cu care a fotografiat pentru diferite publicatii si facut grafica pentru companii de snowboard, design care scoate sentimentele din interiorul sau si le asterne cu maiestrie pe chipul jucariilor sale. "in the end I love to do the complete product. Illustrations, packaging, photography..."
O opera completa in cazul lui Mark inseamna inclusiv desen, sculptura si atentie la detaliu; munca si amprenta proprie 100%.
Detaliul in care isi desfasoara Mark arta poate fi savurat in colaborarea cu Vans pentru "Flake", o jucarie lansata in doua variante: Pain si Chopper.
Pain
Chopper
Despre colaborare, numai cuvinte bune:
"Vans mi-a vazut figurinele in Lodown acum ceva vreme[...] si cumva ne-am apropiat iar ei au inceput sa ne sprijine. Ii apreciez foarte mult pentru atitudinea lor marinimoasa; sunt atat de "cool" ca ne-au lasat sa facem ce vrem fara sa ne influienteze designul."
De mentionat ca Choperul sau "Butcher Block Edition" a fost lansat in numai 200 de bucati, toate exclusiv pentru shopul Vans din Berlin.
O nota distincta vine prin marimea la care sunt realizate unele dintre jucarii, intr-un fel subliniind crezurile prin filtrul carora este trecut intregul proces al facerii. Pentru Mark figurinele sale sunt sculpturi in primul rand, marimea jucand un rol cheie in comemorarea abstractului. Per ansamblu, opera lui lasa in urma un sentiment de surrealism care umple si mai mult sufletul care priveste.
Links:
Laboratorul Coursetoys
3dretro.com
Artoyz.com
Sursa: Vinylpulse.com
0 comments:
Post a Comment